|
9. september
"Faust"
(Russland, 2011)
|
|
En filosofisk og dyptgående karakterstudie av en mann som inngår et livsendrende kompromiss for kunnskapens skyld
I 2011 vant Sokurov Gulløven i Venezia for spillefilmen "Faust" – en smart og svimlende ambisiøs gjenskaping av legenden som i århundrer
har inspirert noen av Europas fremste kunstnere, som Goethe og Thomas Mann.
Heinrich Faust er en lærd mann med higen etter stadig mer kunskap. Heinrich er ikke fornøyd med sitt dagligdagse liv, men fristes av
Mephistopheles og faller for en kvinne ved navn Margarete. "Faust" er en filosofisk og dyptgående karakterstudie av en mann som inngår
et livsendrende kompromiss for kunnskapens skyld. Filmen heves ytterligere av fabelaktig lyssetting og gripende skuespill av
østerrikske Johannes Zeiler, russiske Anton Adasinskiy og hans nydelig subtile landskvinne Isolda Dychauk.
|
|
|
23. september
"Kortfilmer fra Grimstad 2013"
(Norge, 2013)
|
|
En samling med de beste norske kortfilmene fra festivalen i Grimstad 2013
I fjor lagde filmklubbforbundet for første gang en samling med nye norske kortfilmer i dcp-format til visning i klubbene. Tiltaket
er en fortsettelse av den over 40 år gamle tradisjonen med å kjøpe inn norsk kortfilm. Filmene på årets DCP blir Mattias Härenstams
"Rekonstruktion", Magnus Lillebergs "Magnus en vårdag" (begge amandanominert), "Det var ikke jeg, det var fiskmåsen"
av Julie Engaas,
"Festen" av Astrid Thorvaldsen, "Benken" av Christer Larsen, "Brevet til kulturministeren" av Birgitte Sigmundstad
samt musikkvideovinneren
fra Grimstad "Cold Mailman – My recurring" Dream av Andre Chochron.
Det jobbes også med å få prisvinneren "Å vokte fjellet" av Izer Aliu.
|
|
|
7. oktober
"Djevelens trekkspill"
(Colombia, 2009)
|
|
En musikalsk, vakker og poetisk opplevelse
"Djevelens trekkspill" er en musikalsk, vakker og poetisk opplevelse. En estetisk, djerv reise gjennom det nakne, forblåste og likevel
på sitt vis vakre landskapet nord i Colombia. Vi møter trekkspillmusikeren Ignacio, som i hele sitt liv har reist fra småsted til
småsted for å underholde menneskene og tjene til livets opphold. Det ryktes at trekkespillet hans er forhekset; at det en gang
har tilhørt selveste Djevelen.
Når Ignacios kone dør, bestemmer han seg for å levere instrumentet tilbake til sin aldrende læremester og aldri mer spille på det.
Dermed legger han ut på en lang reise, og underveis møter han på den unge gutten Fermin, som selv bærer på en drøm om å bli
omreisende musiker og spellemann – altså den livsstilen som Ignacio ønsker å legge bak seg.
Omtale fra Filmmagasinet
|
|
|
21. oktober
"Away from her"
(USA, 2006)
|
|
En lavmælt og nydelig kjærlighetshistorie mellom godt voksne mennesker
Den anerkjente skuespilleren Sarah Polley regidebuterer her med en lavmælt og nydelig kjærlighetshistorie mellom godt voksne mennesker.
Fiona og Grant har vært gift i 40 år når Fiona hukommelse lider under stadig mer fremskredende Alzheimer's. Til slutt må hun få behandlig
på et sykehjem. For første gang separeres ekteparet, noe som ikke bare fører til at Fiona glemmer alt om sin ektemann. Hun innleder faktisk
også et forhold til en annen mann på sykehjemmet. Grant må ofre hele seg og sin stolthet om forholdet mellom ham og Fiona igjen skal kunne blomstre.
Livslang kjærlighet settes på prøve når den ene blir syk. Away from her er modig og varmt skildret, og med en strålende Julie Christie i hovedrollen.
|
|
|
4. november
"Tur" (forfilm)
(Christian Thomas Roaas, 2013)
|
|
Christian Thomas Roaas viser sin nye kortfilm "Tur"
Vi får besøk av Christian Thomas Roaas som vil vise sin nye kortfilm "Tur".
Filmen har en eksperimentell form som gjør det vanskelig å plassere den i noen bestemt sjanger, men har trekk fra avant-garde, stumfilmkomedie,
horror, science fiction og animasjon.
Musikken til filmen er i hovedsak komponert av fast samarbeidspartner Georg Andreas Roaas. "Tur" er filmet, animert, klippet og regissert av
Christian Thomas Roaas i løpet av perioden mai 2012 - august 2013. Dette er den første filmen han har spilt inn utenfor Oslo. Noen av
opptakene foregikk i Lofoten og i Vest-Sverige.
|
|
|
4. november
"Gutten med sykkelen" (hovedfilm)
(Belgia, 2011)
|
|
Et drama fullt av håp med fantastiske skuespillerprestasjoner
En gripende fortelling om 12 år gamle Cyril som er plassert på en institusjon fordi faren ikke ønsker ansvaret for han. Når gutten
møter frisøren Samantha blir hun som en mor for han og prøver å bringe ham på rett kjøl. Dardenne-brødrenes nye film ble belønnet
med Grand Prix i Cannes. "Gutten med sykkelen" er et drama fullt av håp med fantastiske skuespillerprestasjoner.
De belgiske brødrene Jean-Pierre og Luc Dardenne har vunnet Gullpalmen i Cannes to ganger med filmene "Rosetta" og "Barnet".
De var tett på å få sin tredje Gullpalme i år, men nestbesteprisen Grand Prix henger også veldig høyt.
Brødrenes mesterskap er at de lager enkle, troverdige og gripende portrett av vanlige mennesker i dagens Europa. Mennesker som må ta
avgjørende valg for seg selv og sine omgivelser. De er små drama med stor sprengkraft.
Arthaus
|
|
|
18. november
"Kalde spor"
(Norge, 1962)
|
|
Et glemt mesterverk av Arne Skouen, som ville vært 100 år 18. oktober 2013
I begynnelsen av Arne Skouens "Kalde spor" stopper en taxi langt oppe på fjellet. Passasjeren lar seg ikke stoppe av sjåføren, men
begynner ä gå pa ski innover i fjellheimen. Nesten begjærlig legger han seg i snøen og slikker pa skaren før han fortsetter innover.
Storm er varslet,men den ukjente skiløperen fortsetter. Til slutt kommer han til en liten hytte. Her opplevde han hendelser under
krigen som ikke slipper taket i ham. Han har forsøkt å flykte, reist til Australia,men er nå kommet hjem for å stå ansikt til ansikt
med fortiden, og se sine spøkelser i hvitøyet.
Arne Skouen er kanskje vår fremste filmskaper i etterkrigstiden, og i perioden 1949 til 1969 regisserte han 17 langfilmer. Noen er
kjente og kjære, og har gått inn i folks bevissthet, mens andre har blitt glemt. Flere av Skouens aller fremste filmer har lidd glemselens
skjebne og vises sjelden eller aldri. Av disse er kanskje Kalde spor hans fremste film. Et fortettet drama om svik og skyld, om oppgjør
med heltemyter, krigen og fortidens handlinger.
Omtale av Trondheim Filmklubb
|
|
|
9. desember
"Holy Motors"
(Frankrike / Tyskland, 2012)
|
|
Leos Carax’ første film på 13 år er et heseblesende tour-de-force
Leos Carax’ første film på 13 år er et heseblesende tour-de-force, som beviser at den franske regissøren virkelig er en stor stemme blant
moderne filmskapere. Han har en stilsikkerhet som minner om Kubrick og en estetikk som hinter til Lynch.
Filmen er nemlig en endeløs parade av forvirrende scener, og selv om de nødvendigvis ikke henger så elegant sammen, har filmen en spennende
fortellerstil og er svimlende god teknisk. Den skildrer et halvt døgn i livet til Oscar (Denis Lavant), en tilsynelatende udødelig mann som
bruker sine dager på å kle seg ut for ymse oppdrag. Én time som tiggende sigøynerkone, neste time som omsorgsfull pappa.
Scenen som sitter best igjen er når han som en Quasimodo-aktig skikkelse plager de besøkende på en kirkegård, kidnapper en modell (Eva Mendes)
som er midt i en photoshoot, kler henne om i burka og legger seg naken ved siden av henne. Med slike scener kan det virke som om Carax er ute
etter å provosere, men det er vanskelig å bli annet enn dypt fascinert.
Omtale fra Filmmagasinet
|
|
|
16. desember
"Ni liv"
(Norge, 1957)
|
|
Tidenes beste norske film?
"Ni liv" var Arne Skouens sjette langfilm. Skouen fremsto på dette tidspunkt som en personlig filmskaper, med en serie vellykkede og
originale filmer. Han syntes å ha skapt seg et eget filmunivers og en gjennomgående temakrets som ble variert fra film til film,
selv om filmfortellingene i seg kunne være svært forskjellige. "Ni liv" kan i ettertid ses som en "typisk" Skouen-film, med de aller
fleste tematiske og formelle ingrediensene som hører til hans fiksjonsunivers. Ni liv var en varm film i en kald tid. Det var en film om
selvoppholdelsesdrift og kampen mot naturkreftene.
Handlingen i "Ni liv" utspiller seg i perioden mars til juni 1943. Jan Baalsruds flukt fra Nord-Troms til Sverige rammes i "Ni liv" inn
av bilder av hovedpersonen på sykehuset, som skal legge fram "full rapport" til en utsending fra London. "Ni liv" belyser Skouens
solidaritetsmotiv. Baalsruds historie er ikke bare fortellingen om én manns utrolige indre styrke, men også en film om enkeltheroismens
umulighet. Uten de ulike hjelperne, de forskjellige kontaktpersonene, ville Baalsrud bukket under, enten for tyskernes kuler eller naturkreftene.
Omtale av Trondhim Filmklubb
|
|