|
26. januar
"Mystery Train"
(USA, 1990)
|
|
Jim Jarmuchs tributt til Memphis
En natt i Memphis, rockens fødeby, smeltedigelen hvor raser, kulturer og impulser smeltes sammen
og får nye former. En dirrende het natt, en natt med mennesker som møtes og søt musikk som oppstår,
en natt hvor alt kan skje - og skjer. Jim Jarmuch ble berømt med "Stranger than Paradise" og
suksessen "Down by Law".
I Memphis, ikke langt fra Mississipi "The Father of Waters", noen mil fra Graceland, ligger
"Arcade Hotel". Både hotellet og betjeningen, som sliter med å holde seg våken, har sett bedre
dager.., og netter. Sent om kvelden kommer to unge japanske turister med toget. De er på pilgrimsferd til
rockens Mekka, selv om de ikke klarer å bli enige om den herskende helgen. Mitzuko, som samler T-skjorter
og bærer en teddy-bjørn-ryggsekk, mener at Elvis var den største. Mens Jun, som har repertoar av sigarett-lighter
tricks og en meget "cool" opptreden, insisterer på Carl Perkins.
(ActionFilm)
|
|
|
9. februar
"Døden er et kjærtegn"
(Norge, 1949)
|
|
Norsk kriminalfilm om kjærlighet, hat og et mord laget av Edith Carlmar, Norges første kvinnelige regissør
Med "Døden er et kjærtegn" debuterte filmregissør Edith Carlmar med et brak. En skandale, mente visse kritikere om
filmen, og i Kristiansand gikk de så langt at de nektet å vise den. I Oslo ble premieren virkelig dramatisk da
en mann truet med å skyte regissør Carlmar. Hva var det da som provoserte slik med Døden er et kjærtegn?
Årsaken lå i filmens utilslørte erotiske skildringer, både visuelt og verbalt.
"Døden er et kjærtegn" har klare trekk fra film noir-genren både stilistisk og tematisk. Det er et mørkt, psykologisk
kjærlighetsdrama som fortelles i lekre svart-hvitt bilder der stemningen preges av klaustrofobi og skjebnen lurer i
skyggene. Filmen fortelles retrospektivt av Erik og vi får dermed et klart hint om hvor veien går for dette erotiske
dramaet. Beskrivelsen av de to hovedpersonene bærer også preg av film noir, der den skruppelløse femme fatale fanger
den uskyldige mannen i sitt giftige nett. Den eneste måten han kan frigjøre seg på er ved å ødelegge det han begjærer.
(Bergen Filmklubb/red)
|
|
|
23. februar
"Ondt blod i vesten"
(Italia/USA, 1968)
|
|
Filmhistoriens ondeste skurk, vakreste kvinne og beste musikk
Fremdeles bergtas vi av Ondt blod i vestens vakre fotografering, utrolig ambisiøse historie,
ordknappe ironiske humor, stilsikre regi, det perfekte skuespillerensemblet og selvfølgelig Ennio Morricones
både storslåtte, minimalistiske og for lengst klassiske filmmusikk. Det er en film mange har sett, og vender
tilbake til gang på gang - kanskje det fremste kjennetegnet på en ekte klassiker.
Ondt blod i vesten er bygget opp rundt to fortellinger. Den ene handler om Jill McBain, spilt av nydelige Claudia Cardinale.
Hun er en desillusjonert men sterk kvinne, på vei til å møte sin nye familie. Familien er imidlertid blitt massakrert av Frank,
spilt av Henry Fonda, og hans bandittgjeng. I den andre fortellingen møter vi Morton, som har leid inn Franks gjeng for å rydde
vei for jernbanen han holder på å bygge.
(Bergen Filmklubb)
|
|
|
9. mars
"Whale Rider"
(New Zealand , 2002)
|
|
En sterk og storslått film om en viljesterk ung kvinne som kjemper mot stor urettferdighet og trangsynte tradisjoner
"Whale Rider" tar oss med inn i en verden vi sjelden får innblikk i - samfunnet til New Zealands staute urinnvånere,
maoriene. Filmen åpner med en fødsel. Ifølge Whangarafolkets legender, kom deres forfar, Paikea, ridende til New
Zealands kyst på ryggen av en hval for over tusen år siden. Siden den gang har hver førstefødte sønn i Paikeas
slektslinje tatt hans navn, og ledet folket videre gjennom med- og motgang. Idet filmen åpner er en ny leder i
ferd med å møte verden. Men gleden får ikke leve lenge. En gutt og en jente kommer til verden, men kun den ene
av dem overlever, og det dødfødte guttebarnet tar moren med seg i døden. Med ett enkelt, nådeløst slag har skjebnens
sverd kuttet ned halvparten av Porourangis familie, og Whangarafolket står uten sitt sårt etterlengtede lederemne.
For jenter kan ikke lede. Tusen år med tradisjoner forbyr det...
|
|
|
23. mars
"Raging Bull"
(USA, 1980)
|
|
Rasende mesterverk
Hovedgrunnen til å se "Raging Bull" er Robert De Niros Oscar-vinnende portrett av 40-årenes bokse-champion
Jake La Motta. Dette er den berømte filmen hvor De Niro i løpet av kort tid spiser seg fet og utflytende
for å kunne gestalte hovedpersonens senere livsfase. En annen viktig grunn er det visuelle: Svart/hvitt
fotograferingen av gamle New York og Miami gir en følelsen av å gripe fortiden, og boksesekvensene er surreelle.
Filmen handler om en mann som tortureres av indre demoner, en lite sympatisk mann som godt vet at han kan uttrykke
sine dårlige sider i bokseringen. Hjemme er han ufin mot kona, og han koser seg spesielt godt i ringen når han kan
banke opp en ung bokser som hun syntes var "kjekk".
|
|
|
30. mars
"Dårekisten"
(Russland, 2002)
|
|
En burlesk og fantasifull film om krig, kjærlighet og galskap
Året er 1996 og tsjetsjenske tropper invaderer den russiske grensebyen Ingushetia.
Russland svarer på trusselen med å sende inn sine tanks og krigsmaskinen er i gang.
Midt i ildlinjen ligger en psykiatrisk klinikk, pleiepersonalet forsvinner og pasientene
blir overlatt til seg selv. Mens bombene faller rundt dem og tsjetsjenske soldater inntar
klinikken, blir de gale, handikappede og sårbare pasientene nødt til å finne holdepunkter
i sin tilværelse. Det livet de da ender opp med gir et absurd morsomt, men viktig perspektiv
på krigen og dens iboende destruktivitet.
Janna er gal, litt gal i hodet og litt gal i hjertet. Hun er hemningsløst forelsket i sin
forlovede Bryan Adams og kikker forventningsfullt på plakatene sine hver kveld. Janna er
full av kjærlighet til sine medpasienter, og med trekkspillet, Bryan og ømhet for verden
rundt seg er klinikken i all sin galskap et bra sted å være for henne.
|
|
|
20. april
"Respiro"
(Italia, 2002)
|
|
Ren mentalmedisin for frostskadde nordmenn. Sensuell, vakker og varm
Lampedusa er en liten øy som lever av fiske, i nærheten av Sicilia. Der bor Grazia sammen med mannen Pietro,
deres tenåringsdatter og deres to sønner. Mennene i landsbyen jobber på sjøen, mens kvinnene arbeider med å
pakke fisk fabrikken. Innbyggerne kan kun ha det moro på lørdagskveldene. For enkelte kan landsbylivet være
like grusomt som det er hjertevarmt og like kvelende som det er sjarmerende.
Dette er tilfellet for Grazia som er en kjærlig, vimsete mor med holdninger som er for liberale for resten av
øyas beboere. Mannen støtter sin kone, men oppførselen hennes skaper sterke meninger om henne og mistolkes.
Mannens familie bestemmer at Grazia trenger medisinsk behandling i Milano, noe Grazia nekter. Sønnen Pasquale
bestemmer seg for å finne en annen løsning, slik at deres nære forhold kan bli ivaretatt.
|
|
|
4. mai
"Hullet"
(Taiwan, 1998)
|
|
En framtidsvisjon som utspiller seg i Taiwan den siste uka før år 2000
"Hullet" er en framtidsvisjon som utspiller seg i Taiwan den
siste uka før år 2000 (filmen er laget i 1998). I en boligblokk har de fleste av beboerne blitt evakuert som følge
av en mystisk epidemi. De smittede oppfører seg som kakkerlakker ved å krype rundt på alle fire og søke seg til mørke
hjørner. I tillegg regner det uavbrutt både inne og ute, og drikkevannet er sterkt forurenset.
Noen av beboerne nekter imidlertid å flytte på seg. Én av dem er ungjenta Yang som fordriver tiden med å hamstre
toalettpapir og dagdrømme om et liv som filmstjerne i musikaler. I etasjen over henne bor den deprimerte og apatiske
mannen Lee. Når en rørlegger etterlater seg et hull i gulvet hos Lee åpner muligheten seg for kontakt mellom de to
ensomme sjelene. Vil de gripe denne sjansen eller har de begge sunket for langt inn i seg selv?
Tromsø Filmklubb
|
|
|
18. mai
"Det syvende innseglet"
(Sverige, 1958)
|
|
Klassiker fra Sveriges store, nå avdøde regissør, Ingmar Bergman
Svartedøden herjer i Europa på 1300-tallet. Ridderen Antonius Block og hans væpner Jöns er på hjemvei etter et
langt og slitsomt korstog til det hellige landet. Et dagsritt hjemmefra møter ridderen Døden, men klarer å
forhandle seg til en livsfrist gjennom et parti sjakk.
Med døden til enhver tid i hælene, treffer Antonius på Jof og Maria og sønnen deres, Mikael, som er en del
av en omreisende gjøglertrupp. De byr ham på markjordbær og melk i en skoghelling, og Antonius opplever en
fredfylt tid. Han beslutter seg så til å ofre sitt eget liv for å redde gjøglerfamilien.
|
|
|
25. mai
"Lars von Triers fem benspænd"
(Danmark, 2003)
|
|
Et prosjekt så annerledes og visjonært at bare Lars von Trier kan stå bak
Alle som kjenner til Lars von Trier, vet at motstand og restriksjoner er viktige bestanddeler i hans filmatiske
filosofi. Når han så finner ut at den danske filmskaperen Jørgen Leth trenger et lite spark bak, skjer det
nettopp i form av en rekke utfordringer, eller fem "benspænd". Trier trekker frem Leths mesterlige kortfilm fra
1967, Det perfekte menneske, og ber Leth gå ut og gjøre filmen om igjen. Fem remakes skal han komme opp med,
alle helt forskjellige og alle skapt i henhold til noen elementære regler som vil gjøre jobben komplisert
eller smertefull for ham.
Resultatet? En visjonær metafilm, en dokumentar som overskrider alle klassiske genredefinisjoner og i stedet
gir oss noe helt nytt, et perverst eksperiment, en lystig lek, et utradisjonelt terapeutisk prosjekt - og en
sensasjonell kinoopplevelse!
|
|
|
8. juni
"Jeg er ikke redd"
(Italia, 2002)
|
|
En sterk film fra Italia. Vinner av hovedprisen under Taormina Filmfestival på Sicilia, fra den Oscar-vinnende regissøren Gabriele Salvatores
Året er 1978, og i den lille landsbyen Apulia i Sør-Italia opplever beboerne århundrets varmeste sommer.
De få voksne menneskene som har blitt boende i den avfolkede landsbyen trekker innendørs for å slippe unna
den uutholdelige varmen. De eneste som orker å oppholde seg utendørs er derfor barna, som triller rundt på
sine sykler, omgitt av gyldne kornårkre.
Når den 9 år gamle Michele helt tilfeldig finner en gutt, fullstendig utmattet, liggende i en mørk og
bortgjemt hule, begynner ting å skje. Michele oppdager snart at noe kriminelt foregår i landsbyen, og
samtidig skjønner han at han står helt alene, uten noen til å hjelpe ham. Spørsmålet er om oppgaven er
for stor for Michele, og hvor mye det vil kunne koste...
|
|
|
16. juni
"End of the Century: The Story of The Ramones"
(USA, 2003)
NB! Filmen vises 20:00 på Martin's
|
|
The Ramones var pønkrockerne fra New York som erobret verden og musikkpressen med sett som kunne bestå av seks treakkords-låter på et kvarter
New York-bandet Ramones eksploderte på midten av 70-tallet. Som en blanding av Stooges og Beach Boys på
høygir fikk de en enorm betydning for fremveksten av punken. Ingen spilte like raskt. Ingen hadde så enkle
låter. Ingen så direkte, hverdagslige tekster. Befriende fritt for gitarsoloer og annet fjas. Låttitler som
"Now I wanna sniff some glue" og "Blitzkrieg Bop" vitnet om en herlig frisk
fandenivoldskhet som gjorde bandet til et av de viktigste punkbandene i samtiden. I ettertid er de tydelig
inspirasjon i mye av dagens rock´n´roll. Ramones er selve definisjonen på tregreps hurtigrock.
Johnny, Dee Dee, Joey og Tommy Ramone var ikke som søsken flest. Det var en ytterst skjør familiekonstruksjon.
Dokumentaren viser i tillegg at søskenkjærligheten var som så ofte ellers: Krangling og interne maktforhold gjør
det vanskelig å fatte at dette bandet varte så lenge som det gjorde. Dette gjenspeiler seg etter hvert i de mange
utskiftningene, og stadig flere brødre dukker opp.
(Omtale fra Trondheim Filmklubb)
|
|
|
22. juni
"Lars von Triers fem benspænd"
(Danmark, 2003)
Filmen settes opp på nytt da visningen 25. mai ikke ble gjennomført.
|
|
Et prosjekt så annerledes og visjonært at bare Lars von Trier kan stå bak
Alle som kjenner til Lars von Trier, vet at motstand og restriksjoner er viktige bestanddeler i hans filmatiske
filosofi. Når han så finner ut at den danske filmskaperen Jørgen Leth trenger et lite spark bak, skjer det
nettopp i form av en rekke utfordringer, eller fem "benspænd". Trier trekker frem Leths mesterlige kortfilm fra
1967, Det perfekte menneske, og ber Leth gå ut og gjøre filmen om igjen. Fem remakes skal han komme opp med,
alle helt forskjellige og alle skapt i henhold til noen elementære regler som vil gjøre jobben komplisert
eller smertefull for ham.
Resultatet? En visjonær metafilm, en dokumentar som overskrider alle klassiske genredefinisjoner og i stedet
gir oss noe helt nytt, et perverst eksperiment, en lystig lek, et utradisjonelt terapeutisk prosjekt - og en
sensasjonell kinoopplevelse!
|
|