|
28. januar
"Innocent Saturday"
(Russland/Tyskland/Ukraina, 2011)
|
|
Et intenst og klaustrofobisk drama om frykt, desperasjon og kjærlighet
Lørdag 26. april 1986 førte en eksplosjon ved atomkraftverket i Tsjernobyl til store utslipp av radioaktivt materiale. Heller enn å vedgå
ulykken og begynne evakuering av området prøvde sovjetiske myndigheter å dekke over katastrofen, med store følger for folk og miljø langt inn
i Europa.
"Innocent Saturday" utspiller seg i døgnet som fulgte, men både tematisk og filmatisk forblir selve ulykkesforløpet i bakgrunnen. Først og fremst
følger vi reaksjonene hos deltakerne på en bryllupsfest i nabobyen Prijat, særlig den unge Valerij og kjæresten Vera. Skal de gi opp? Feste videre?
Og er det nå så sikkert at det er ulykken de egentlig vil flykte fra?
|
|
|
11. februar
"North by Northwest"
(USA, 1959)
|
|
Hitchcocks mest forrykende film?
"North by Northwest" er av mange, også Hitchcock selv, ansett som en oppsummering av hele hans produksjon i USA. Som suspense-thriller er filmen
en av Hitchcocks beste, men den har en humor og sjarm som gjør den enda mer severdig. Cary Grant i rollen som den lettsindige reklamemannen
Roger Thornhill har mye av æren for dette. Thornhill aner fred og ingen fare da han plutselig blir jaget av en gruppe spioner, som tar han for
å være en hemmelig agent ved navn George Kaplan. En meget forvirret Thornhill må flykte, men han tar gradvis kontroll over situasjonen, og han
tar opp kampen mot den onde Philip Vandamm.
"North by Northwest" inneholder en rekke uforglemmelige sekvenser. Den aller beste finner sted på et øde jorde, hvor Thornhill jages av et småfly
som tilsynelatende skal sprøyte åkeren. Hitchcock har inntil denne sekvensen fått hovedpersonen opp i flere farlige situasjoner, og i fullt dagslys
på en åpen slette skulle en forvente et pust i bakken både for Thornhill og publikum. Hitchcock klarer imidlertid å bringe ekstrem fare inn i disse
uskyldige omgivelsene, og han skapte filmhistorie i disse scenene.
|
|
|
25. februar
"Landsbyen på toppen av fjellet"
(Italia, 2010)
|
|
Et vakkert, stemningsfyllt og humoristisk blikk på livet og naturen i det sørlige Italia
Vi befinner oss i en universell syklus der mennesker, dyr og natur lever og ånder i avslappet felleskap. Det er nesten som om du kjenner
lukten av jord og geiter når kameraet dveler ved store og ørsmå detaljer i denne dialogfrie betraktningen over livet på bygda; nærmere
bestemt i en fattig landsby i Calabria i det sørlige Italia. Regissør Frammartinos film løfter deg langt ut av urbane gjøremål og tvinger
hjerne og hjerte til å være med på et visuelt og originalt møte med en langsom tilværelse.
Det starter med en gjeter og hans geiter; samkjørte typer i fjellet og i dalen. Gamlingen hoster og er syk, selv støv fra kirkegulvet er
ikke medisin god nok. Når han dør, fødes en geitekilling. Kameraet følger det vesle krypets første steg, og de vinglete lekne sprettene
til de unge killingene.
Omtale fra VG
|
|
|
11. mars
"Nosferatu, Phantom der Nacht"
(Tyskland/Frankrike, 1979)
|
|
Eiendomsmegleren Jonathan Harker besøker den mystiske Grev Dracula på hans slott i Transsylvania...
Dersom noen synes at det er forvirrende med to tyske vampyrfilmer med samme tittel, så har det en enkel forklaring. Werner Herzog er en
stor beundrer av "Murnaus Nosferatu, ein Symphonie des Grauensfra" 1922, som han ved flere anledninger har utropt til den beste tyske film
gjennom tidene. Da han fikk muligheten til å gjøre en ny versjon ved hjelp av penger fra Gaumont, lot han naturligvis ikke den sjansen gå
fra seg. Han har valgt å legge seg svært nær opp i mot originalen, slik at for den som kjenner historien, blir det interessante hva han
gjør anderledes og hva han legger til.
Gjennom en rekke små hint gir Hertzog en ny bunn til Murnaus historie (som på sin side ble "hentet" fra Bram Stoker uten rettigheter). Det
Herzog prøver på, og langt på vei lykkes med, er å sette fantasien/kreativiteten og den rasjonelle tanke opp mot hverandre. Når Jonathan Harker
spør vertshuseieren om veien til Nosferatus slott, svarer han "Noen slik plass eksisterer ikke", og på avstand ser det ut som en hvilken som
helst ruin. Men når Harker kommer til slottet finner han et fullt inntakt slott hvor han automatisk finner veien til sitt rom. Er det forutbestemt
at Harker skal komme dit, har han vært der før, eller eksisterer det bare i Harkers sinn?
Omtale fra Trondheim Filmklubb
|
|
|
18. mars
"Kvinner uten menn"
(Frankrike/Tyskland/Østerrike, 2009)
|
|
En besnærende blanding av politisk drama og sanselige bilder
"Kvinner uten menn" er Shirin Neshats debutfilm og bygger på den iranske kvinnelige forfatteren Shahrnush Parsipurs magisk-realistiske roman ved
samme navn. Historiene til fire forskjellige kvinner vikles sammen sommeren 1953. Dette er en avgjørende tid i Irans historie, den demokratisk
valgte statsministeren Mohammad Mossadegh blir styrtet i et statskupp ledet av USA og støttet av Storbritannia. Sjahen Mohammad Reza Pahlavi
som hadde flyktet fra landet, blir gjeninnsatt.
I løpet av noen dager bringes de fire kvinnene fra ulike deler av det iranske samfunnet sammen, mens politisk og sosial uro danner bakteppe.
|
|
|
8. april
"Margaret"
(USA, 2011)
|
|
Et klokt og komplekst drama
17 år gamle Lisa blir indirekte skyld i et annet menneskes død: Uforvarende forstyrrer hun en bussjåfør så han kjører ned en dame i et
fotgjengerfelt på Manhattan. Etter at sjokket har lagt seg, allierer Lisa seg med en nær venn av offeret, og går til sak for å stille
busselskapet og sjåføren til ansvar. Samtidig blir hun stadig mer retthaversk i diskusjoner med sin skuespillermor og med medelever på skolen.
Aggresjonen nærmest lyser av henne. Er det skyldfølelse som driver Lisa? Rettferdighetssans? Moralisme? Eller prøver hun bare å iscensette seg
selv som voksen, ansvarlig og medfølende?
"Margaret" foregår i New York, men er noe langt mer enn en forkledt kommentar til 9/11. Med regissørens egne ord kan den kalles en "urban opera":
dramatisk, følelsesladet, storslagen og tragisk. Skuespillet er briljant, med Anna Paquin i særklasse som den umodne, sårbare, kyniske,
hjertevarme, utålelig selvopptatte og altfor menneskelige Lisa.
|
|
|
22. april
"Ondskapens hotell (The Shining)"
(USA/England, 1980)
|
|
En klassiker innen skrekkfilmgenren
"The Shining – Ondskapens hotell" – står i en særstilling blant skrekkfilmer. Stanley Kubricks streben etter perfeksjonisme avspeiles i alle
filmens elementer. Disse fungerer så presist i sitt samspill, og er så utsøkt timet, at helheten blir briljant. Resultatet er en klaustrofobisk
og angstdirrende filmopplevelse som blir sittende i ryggmargen, lenge.
En forfatter og hans lille familie skal ha tilsyn med et vinterstengt hotell som ligger plassert langt utenfor allfarvei i Rocky Mountains.
Når de ansatte drar tilbake til sivilisasjonen etter sesongen, etterlater de hotellet skremmende øde. De endeløse korridorene er som labyrinter,
ballsalen er gjallende tom. Lille Danny, som har "the shining" – evnen til å se mørke bilder fra fortiden – blir etter hvert skrekkslagen tilskuer
til forferdelige scener som har utspilt seg i hotellets historie. Forfatteren Jack, mesterlig fremstilt av Jack Nicholson, blir stadig mer preget
av de nifse omgivelsene og bygningens iboende ondskap. Gradvis overføres hotellets mørke krefter til ham, og en uhyggelig forandring i familiefarens
personlighet finner sted. Danny og tilskueren forstår at grusomme hendelser skal skje…
|
|
|
29. april
"Med åpne øyne"
(Israel, 2009)
|
|
Vakker beretning om forbudt kjærlighet i Jerusalem
"Med åpne øyne" er en vakker beretning om forbudt kjærlighet i Jerusalem. Hva skjer når et forhold utvikler seg mellom to menn i et
jødisk-ortodoks samfunn? Familiefaren Aaron tar over slakter- forretningen etter sin avdøde far. En dag dukker den vakre Yeshiva- studenten
Ezri opp og en skjebnesvanger spenning utvikler seg mellom de to mennene. En slik lidenskap oppfattes som provoserende i et tradisjonsbundet
jødisk nabolag.
Aaron må gjøre et valg mellom sitt liv med kone og barn, og den nyoppdagede lidenskapen. Gjennom vakre bilder åpnes døren på gløtt til et
ellers ukjent og lukket samfunn. Haim Tabakmans debutfilm er et poetisk stykke filmkunst som pirrer og provoserer.
|
|
|
13. mai
"De usynlige barna"
(Frankrike/Italia, 2006)
|
|
Syv historier om barnas vilkår i dag
I “Alle de usynlige barna” har 7 av verdens beste regissører har gått sammen om å fortelle hver sin historie om barnas vilkår i dag. Filmen er
produsert i samarbeid med UNICEF og er vist ved Berlin, Wenezia og Cannes Festivalen.
"Alle de usynlige barna" består av filmer av følgende regissører:
Mehdi Charef, Emir Kusturica, Spike Lee, Katia Lund, Ridley Scott og hans datter Jordan Scott, Stefano Veneruso, John Woo
|
|
|
27. mai
"Le Havre"
(Finland/Frankrike, 2011)
|
|
Vemodig og vakkert om en illegal innvandrer og Kaurismäkis stiliserte figurer
"Le Havre" er en hyllest til franske filmer fra en svunnen tid, men også et håpefullt og aktuelt humanistisk verk.
Marcel Marx er en tidligere forfatter som har trukket seg tilbake i havnebyen Le Havre i Frankrike. Han jobber som skopusser på
jernbanestasjonen - et ærefullt, men ikke spesielt lønnsomt yrke. Drømmen om litterær suksess har han lagt bak seg, og han lever
et rolig, men lykkelig liv med sin kone Arletty. En dag endrer alt seg når den unge flyktningen Idrissa unnslipper politiet og
trenger Marcels hjelp. Samtidig havner Arletty på sjukehus med en potensielt dødelig sjukdom. Med et glimrende skuespillerlag har
Kaurismäki laget en ny film på nivå med tidligere suksesser som Mannen uten minne.
Omtale fra Trondheim Filmklubb
|
|
|
10. juni
"Støv på hjernen"
(Norge, 1959)
|
|
En av Norges største kinosuksesser gjennom tidene
Vi befinner oss på slutten av 1950-tallet, midt i husmoryrkets og ekteskapsinstitusjonens gylne tidsalder. Husmoren Randi har sammen med sin mann
flyttet inn i en nyetablert drabantby som befolkes av en mengde pliktoppfyllende og salmiakktørstige husmødre. Den sosiale kontrollen er steinhard,
og nåde den som glemmer vaskedagen sin.
Imidlertid opplever ektemennene at det kan bli for mye av det gode. De føler seg nærmest vasket ut av huset og inn i armene på forståelsesfulle
vamper (eller enslige kontordamer). For å redde ekteskapet danner de forsmådde hustruer en forening – Radikale husmødres forening – som er tenkt
som et alternativ til det stedlige husmorlag.
Omtale fra Tromsø Filmklubb
|
|