Året er 1943, og Mahitos mor omkommer under den amerikanske bombingen av Tokyo. Familien flytter
ut til landsbygda, men den 12 år gamle gutten strever med å finne seg til rette på sitt nye hjemsted.
En dag dukker det opp en mystisk hegre. Det viser seg at fuglen kan snakke, og den leder Mahito
inn i en parallell verden der moren hans fortsatt lever ...
Med førsteklasses animasjon, rørende coming-of-age drama og en fortryllende eventyrverden inspirert
av japansk mytologi, inneholder Gutten og hegren alt man forventer av en Hayao Miyazaki-film.
Dette er en håndtegnet originalhistorie og den 82 år gamle mesterens mest personlige film. Filmen
har vært en formidabel kinosuksess i Japan.
"Moonlight"
(USA, Barry Jenkins, 2016)
Rørende film om et vanskelig liv
"Moonlight" er et grensesprengende og intimt portrett av en ung svart manns liv
fra barndom til voksen alder i et tøft strøk i Miami. Filmen følger hans kamp om å finne
sin plass i verden, og er en tidløs historie om menneskelig kontakt og om de øyeblikk,
mennesker og krefter som former våre liv og gjør oss til den vi er.
Regissør og manusforfatter Barry Jenkins gjør noe lignende som Richard Linklater gjorde i
"Boyhood", og følger sin hovedfigur i tre ulike stadier, fra barndom, via ungdom til
voksenlivet (men med tre forskjellige skuespillere, i motsetning til "Boyhoods" ene).
Jenkins styrer ikke helt klar av oppvekstklisjeene, men viser en filmatisk teft som gir
historien dypere lag, og gjør figurene tredimensjonale og troverdige. "Moonlight" skildrer
en vanskeligstilt gutts utfordringer uten unødig melodrama, og er en vakker film som engasjerer. Utdrag av anmeldelse for NRK P3
"The Asthenic Syndrome"
(Ukraina/Sovjetunionen, Kira Muratova, 1989)
Nihilistisk, anarkisk og fantastisk vakkert
Nihilistisk, anarkisk og fantastisk vakkert. Det som begynner som et melodrama i vakre
svart-hvitt-bilder om en deprimert lege som prøver å komme seg gjennom livet etter ektemannens
død, blir plutselig en vill fortelling (i farger) om en skolelærer som søker hjelp for sin narkolepsi
i et rigid og egoistisk samfunn. Filmen regnes ikke bare som Muratovas definitive mesterverk,
men en av de viktigste østeuropeiske filmene i nyere tid.
Kira Muratovas The Asthenic Syndrome ble utgitt i 1989 og ble umiddelbart en sensasjon. Den er
fortsatt en av de mest banebrytende filmene på slutten av 1980-tallet. Et episk og sjokkerende
portrett av de turbulente tider, det er også et klart manifest av Muratovas visjon.
"Fargo og kortfilmer fra Christian Thomas Roaas"
(Storbritannia/USA, Joel Coen og Ethan Coen, 1996)
Mye kan skje i midten av ingenmannsland
Jerry Lundegaards udugelige kriminalitet faller fra hverandre på grunn av han og hans håndlangeres
talent for å rote det til, samt iherdig etterforskning fra den gravide politikvinnen Marge Gunderson.
Fargo er en komedie og klassiker fra Coen-brødrene, med William H. Macy, Peter Stormare,
Steve Bushemi og Frances McDormand. Sistnevnte fikk også en Oscar for sin rolle i filmen. Det
er vinteren 1987 i Minnesota i den amerikanske midtvesten. Bilselgeren Jerry Lundegaard har
havnet i et økonomisk uføre og trenger penger raskt for å unngå konkurs. Hans "geniale"
plan går ut på å leie et par småskurker til å kidnappe hans egen kone og kreve
80.000 dollar i løsepenger fra hennes velstående far. Han vil tilby
kidnapperne en liten del av utbyttet, men tenker å beholde mesteparten selv.
Dan Lehwer og to andre kortfilmer fra Christian Thomas Roaas
Før Fargo viser vi denne kvelden tre kortfilmer fra Christian Thomas Roaas. Roaas vil selv
presentere filmene.
"Wren: The Note" (4 min): Musikkvideo laget for Oslo-bandet Wren og deres låt "The Note".
"Silence in Suburbia" (4 min): Den første ferdige filmen i katalogen til Roaas
"Dan Lehwer" eller "Frels oss fra det onde" (37 min): Et mareritt om livet, forhold,
mord, fristelse, ubehag, sykdom, identitet, virkelighet, skam og døden
"Empire of Light"
(Storbritannia, Sam Mendes, 2022)
En vakker film om kinoens magi
Året er 1980 og på den engelske sørkysten ligger en kino med utsikt over stranden. Kinoen
heter Empire Cinema og er huset i et vakker art deco-bygg. Her jobber Hilary som bestyrer;
hun leder kinoens ansatte på gulvet. Livet hennes er kollegialt, ensomt og monotont.
Kveldene tilbringes hjemme alene. Det samme med høytidene. Men en dag får hun er ung
ny kollega av akkurat riktig type til å trekke henne ut av det apatiske mønsteret
De er en trivelig gjeng på gulvet i Empire Cinema med mye smil og latter på pauserommet.
Hilary er heldig som passer inn der. Vi får tidlig vite at hun har vært innlagt og nå
går på stemningsstabiliserende medisin. Tiden går og Hilary følger sitt vante mønster
med sosialt arbeid, ensom fritid og et dysfunksjonelt forhold til sin sjef. Det helt til
Stephen plutselig dukker opp som nyansatt ved kinoen. Han er en ung, pen and snill mann
med foreldre fra Trinidad. Hilary får ansvaret for hans opplæring og det tar ikke
lang tid før hun føler seg trukket ut av sitt skall. Hun viser ham bygget inkludert
den ubrukte delen. Omtale fra Filmmagasinet
"The Passenger"
(Italia, Michelangelo Antonioni, 1975)
En klassiker med Jack Nicholson i hovedrollen
"The Passenger" er en dramafilm fra 1975 regissert av Michelangelo Antonioni. Filmen
handler om en desillusjonert journalist, David Locke (spilt av Jack Nicholson), som tar på seg
identiteten til en død forretningsmann mens han jobber med en dokumentar i Tsjad, uvitende om
at han utgir seg for å være en våpenhandler med forbindelser til opprørerne i den pågående
borgerkrigen 1. Underveis blir han ledsaget av en navnløs ung kvinne (spilt av Maria Schneider).
"The Passenger" var den siste filmen i Antonionis tre-filmsavtale med produsent Carlo Ponti
og Metro-Goldwyn-Mayer, etter "Blowup" (1966) og "Zabriskie Point" (1970) 1. Filmen ble
nominert til Gullpalmen ved filmfestivalen i Cannes.
"Siste tango i Paris"
(Frankrike / Italia, Bernardo Bertolucci, 1972)
Bertoluccis erotiske og psykologiske drama fra 1972
"Siste tango i Paris" er en av tidenes mest omdiskuterte filmer. Kunst eller pornografi - det
var spørsmålet. To fremmede, Paul (Marlon Brando) og Jeanne (Maria Schneider), møtes i en tom leilighet
og har umiddelbart sex. De forteller aldri hva de heter. De snakker aldri om livet
utenfor rommet. De kommuniserer kun gjennom sin seksuelle adferd.
"Siste tango i Paris" utfordret nye filmatiske grenser fordi dens elskere kommuniserte
gjennom sex, i stedet for å ha sex for å opphisse og tilfredsstille publikum. Pornografi-stempelet
noen ønsket å feste til filmen, kom mye fordi sex-scenene mellom Brando og Schneider var råere
og mer direkte enn noensinne tidligere. Men filmen handler ikke om sex i seg selv, heller om en
mann på randen av sammenbrudd. Han forbanner Gud, sitt borgerlige liv, den utenforliggende
verden og sitt eget navn for å unnslippe tyngdekraften og gli inn i en "sexistensiell" verden.
"Sorry We Missed You"
(Storbritannia, Ken Loach, 2019)
Hjerteskjærende om brutaliteten i det moderne arbeidslivet
Den britiske sosialrealismens gudfar smeller til med nok et drama som får magen til å knyte seg: med
"Sorry We Missed You" fremprovoserer Ken Loach et sinne, en medfølelse og en sorg han er
pesialist på. De ukjente, og meget gode, skuespillerne underbygger den "lokale" følelsen, og drar oss
med inn i den utmattende, mørke hverdagen til en familie som lever fra hånd til munn. Dette setter
spor i bekymringsrynkene, med mange dype sukk underveis.
Familiemannen Ricky har mistet jobben, og får ikke huslån etter det økonomiske krakket i 2008. Kona
er hjemmepleier, og må bevilge mer tid til å stelle med eldre og syke enn sine egne barn. Begge er
hardtarbeidende og dedikerte, med et brennende ønske om å eie sitt eget hus og noe "så enkelt" som
økonomisk stabilitet. Ricky ramler over en jobb som kan bety raske penger, nemlig å levere
pakker på dør for et stort firma. Omtale: Pernille Risbråthe Middelthon, Filmmagasinet
"The Quiet Girl"
(Irland, Colm Bairéad, 2022)
Irsk filmperle
Det finnes så mange filmer og bøker om barn som havner i fosterhjem og ikke får det bra.
"The Quiet Girl" viser en annen virkelighet.
Filmen er basert på Claire Keegans roman "Tre lys", som ble oversatt til norsk i 2022
og bare er 79 sider lang. Likevel rommer den et kraftfullt drama, der mye av det viktigste
sies mellom linjene. Den tynne boken er stor fortellerkunst.
"The Quiet Girl" er historisk. Som første irsk-språklige film ble den Oscar-nominert i kategorien "beste
internasjonale film". Den er også første film på irsk som har fått bred kinodistribusjon i England. Omtale: Ingrid Åbersjord, Aftenposten
"R.M.N."
(Romania, Christian Mungiu, 2022)
Ubehagelig aktuell og poengtert
Etter en voldsom krangel sier den rumenske gjestearbeideren Matthias opp jobben på et tysk
slakteri. I mangel av alternativer vender den stille og sterke mannen tilbake til sin hjemby i
Transilvania. Mottakelsen ved hjemkomst er ikke akkurat overstrømmende. Matthias biter tennene
sammen og prøver å få kontakt med ekskona Ana og hans tidligere elskerinne Csilla. Han tar
seg også av sin syke far og prøver å være et godt forbilde for sin stilltiende sønn. Samtidig
fører ankomsten av et par migrantarbeidere fra Sri Lanka til at rasistiske tendenser bobler
opp til overflaten i det lille samfunnet.
Tittelen "R.M.N." kan tolkes som en forkortelse for Romania, men er det rumenske uttrykket for
kjernemagnetisk resonans, et fysisk fenomen som i medisinen brukes til magnetresonansundersøkelser (MR). Kanskje
er begge deler korrekte? Regissør Cristian Mungius foruroligende film fremstår nemlig som en avslørende
undersøkelse av vanlige hoders rasisme og fremmedfrykt i et land som opplever de samme
globaliseringsutfordringene som resten av Europa (og verden ellers). Utdrag av omtale for NRK P3